niedziela, 6 września 2015

"Pamiętnik z Przyszłości" Cecilia Ahern


Tytuł: Pamiętnik z Przyszłości.
Autor: Cecilia Ahern.
Tytuł oryginału: The Book of Tomorrow.
Wydawnictwo: Świat Książki.
Ilość stron: 352
Opis: Tamara zawsze miała wszystko, czego zapragnęła. Urodzona w bogatej irlandzkiej rodzinie, wychowywała się w domu z prywatną plażą, szafą pełną markowych ubrań i własną luksusową łazienką. Gdy jej ojciec popełnia samobójstwo, życie Tamary i jej matki zmienia się na zawsze. Sprzedają wszystko, co mają, i przeprowadzają się na wieś. Pewnego dnia w wiosce pojawia się biblioteka objazdowa. Tamara znajduje w niej tajemniczą księgę oprawioną w skórę...









Na pewno spotkaliście się już gdzieś z taką osobą jak Tamara Goodwin. Rozpuszczonym, rozpieszczonym, bogatym nastolatkiem, który myśli, że może mieć wszystko, co tylko zechce. Wiedzie, w jego mniemaniu, idealne życie, w którym nie wpada w żadne tarapaty, nie ważne co zrobi, bo jego rodzice są bardzo szanowani, a światem rządzi pieniądz, więc i kto ma pieniądze ten ma władzę. Rzadko kiedy coś sprawia, że taka osoba się zmienia. Musi być naprawdę źle, żeby życie kogoś takiego całkowicie się odwróciło. Zatem domyślacie się, że w życiu Tamary musiała stać się tragedia, ponieważ dotychczas pyskata, zadzierająca nosa nastolatka znika, ustępując miejsca nowej Tamarze: Tamarze Good, Tamarze Dobrej.
            Tamara nie jest osobą przyjacielską, empatyczną, a tym bardziej dobrą. Waszymi nazwiskami czasem też się bawią, jak to było w przypadku Tamary? Tamara Win, Tamara Good. Dziewczyna zdecydowanie pasuje do wygrywania, pieniędzmi zyskuje wszystko, co tylko zechce, ale na pewno nie pasuje do niej określenie „dobra”. Zatem jak jeden pamiętnik znaleziony w objazdowej bibliotece może to zmienić?
                Dziewczyna musi wynieść się ze swojej drogiej willi i wprowadzić się do stróżówki na wsi, gdzie mieszka brat jej mamy, Atrhur i jego żona, Rosaleen. Tamara nienawidzi ojca za to, że popełnił samobójstwo, obwinia wszystkich dookoła, daje upust złości kiedy tylko może, nie oszczędza nikogo. Przyzwyczajona do starych nawyków nie ma zamiaru się zmieniać, nawet jesli sprawia przykrość Arthurowi i Rosaleen. To zwyczajne małżeństwo, prowadzące spokojne i ciche życie, teraz zakłócone przez miastową wdowę i jej rozkapryszoną córkę. Dla Tamary wszystko tam jest dziwne. Rosaleen gotuje jak dla wojska, z mnóstwem węglowodanów, których Tamara nie jada. Nastolatka musi jej mówić gdzie chodzi, chociaż wcześniej miała wolną wolę. Do tego jej mama przechodzi przez okropny okres żałoby, śpi całymi dniami, a jej jedynym zajęciem jest oglądanie ogrodu. Na domiar tego Rosaleen nic jej nie mówi, wszystko ukrywa w sekrecie, łącznie z tajemniczym bungalowem po drugiej stronie drogi, do którego chadza codziennie z jedzeniem.
            Tak więc życie Tamary zostaje całkowicie wywrócone do góry nogami. Jedynym jej zajęciem w stróżówce, to odwiedzanie zamku, który kiedyś zapewne był piękną budowlą, a z którego teraz pozostały tylko zgliszcza. Skrywa on jednak wiele fascynujących tajemnic, a ona ma pod ręką tajemniczy pamiętnik, który zdecydowanie nie jest zwykłym pamiętnikiem. Dzięki niemu jednak Tamara powoli zaczyna odkrywać prawdę, poznaje powody zachowania mamy oraz ujawnia tajemnice Rosaleen. Ale jakim kosztem?

            Nie spodziewałam się niczego wielkiego po tej książce, zwłaszcza, że opis mnie nie do końca zainteresował. Ale był to prezent, więc stwierdziłam, że sobie przeczytam. Nie oczekiwałam żadnych głębszych emocji ani poświęcenia tej książce tak dużo czasu, a tymczasem historia wciągnęła mnie bezpowrotnie i wywołała we mnie wiele sprzecznych uczuć. Może książka nie przyciąga okładką, ale na pewno robi to wielkie nazwisko autorki na niej. Nie czytałam innych książek pani Ahern, ale jeśli inne są równie dobre jak ta, z chęcią po nie sięgnę. Cała historia jest zapisana prostym językiem, pełno w niej różnych rozmyślań i łamigłówek. Autorka świetnie wcieliła się w postać rozpieszczonej nastolatki i doskonale opisała historię z jej perspektywy. Jest wiele książek, gdzie główny bohater ze złego staje się dobry, ale dzieje się ze strony na stronę, a pani Ahern gładko opisuje przemianę Tamary, powoli, ale jednocześnie nie nużąco. Mi bardzo spodobała się ta książka i jeśli lubicie tego typu historie, obyczaj z domieszką tajemnic i magii, to na pewno spodoba Wam się „Pamiętnik z Przyszłości”

Moja ocena:
9/10

2 komentarze:

  1. Witaj! Chcę Cię poinformować, o tym że zostałaś przeze mnie nominowana do Kulturalna Mapa TAG. Więcej informacji tutaj - http://olabylexi.blogspot.com/2015/09/kulturalna-mapa-tag.html

    OdpowiedzUsuń
  2. Czytałam już kilka książek Cecelii Ahern i wrażenia miałam różne - jedne podobały mi się bardziej, inne mniej, ale te lepsze zachwyciły mnie tak bardzo, że jestem gotowa sięgać po kolejne. "Pamiętnik z przyszłości" mam u siebie i z radością w końcu go przeczytam, zwłaszcza że oceniasz go tak pozytywnie. :)

    OdpowiedzUsuń

Szablon dla Bloggera stworzony przez Devon.