środa, 11 listopada 2015

"Oddam ci słońce" Jandy Nelson.


Tytuł: Oddam ci słońce.
Autor: Jandy Nelson.
Tytuł oryginału: I will give you the sun.
Wydawnictwo: Moondrive.
Liczba stron: 374.
Opis:  JUDE
Czasem nawet najpiękniejszy świat, w którym wschody słońca trwają cały czas, nie może wynagrodzić doznanych krzywd.
Pełna energii buntowniczka zabiegająca o uwagę matki. Samotna i skrycie romantyczna. Podjęła wiele złych decyzji, których skutki musi ponieść.
Kiedyś brat bliźniak był jej najlepszym przyjacielem...
NOAH
Czasem pragniesz czegoś tak bardzo, że jesteś gotów oddać za to cały świat. Nawet słońce.
Noah jest nieśmiały i delikatny. Skonfliktowany z ojcem, silnie związany z matką. Zakochany w sztuce. Marzy o tym, żeby zostać artystą. Jednak staje się kimś, kim nigdy nie chciał być. 
Kiedyś on i Jude, jego siostra bliźniaczka, byli nierozłączni…




"Albo pływasz, albo toniesz, takie jest życie."


Zakupienie „Oddam ci słońce” było decyzją całkowicie spontaniczną, ale zdecydowanie najlepszą. Przeczytałam ją na jednym tchu i gdybym mogła cofnąć czas, zacząć czytać ją od nowa, nie znając historii – zrobiłabym to bez zawahania. Świat JudeiNoah pochłonął mnie całkowicie. Wiele bym oddała, i sądzę, że nie tylko ja, żeby mieć przy sobie takiego bliźniaka. Każdy z nas chce mieć przy sobie osobę godną zaufania, którą będzie mógł pokochać bezgranicznie, wiedząc, że nie zostanie się zranionym. Jude i Noah mieli siebie nawzajem, byli dla siebie takimi osobami – do czasu. Spójrzcie, jak rywalizacja potrafi zniszczyć coś tak wielkiego.
„Gdy bliźnięta zostają rozdzielone, ich duszewykradają się, żeby odnaleźć to drugie.”
                Noah to nieśmiały, chuderlawy i nieco dziwny chłopak. Natomiast jego rysunki zapierają dech, są niesamowite. Chłopak poświęca całego siebie dla rysowania, kocha to. Jude natomiast jest jego całkowitą odwrotnością; dziewczyna pełna wigoru i życia, to ona jest tą „spoko” i to z nią ludzie lubią przebywać. Ona również lubi sztukę, od długiego czasu robi piaskowe rzeźby, których nie pokazuje nikomu. Nie potrafi przyznać bratu, że jest od niej lepszy, ale za rysunek Anglika oddaje nawet słońce.
„- Dasz mi ten rysunek? (...)- Jak dasz mi słońce, gwiazdy, oceany i wszystkie drzewa, może się zastanowię - mówię, wiedząc, że się nie zgodzi. Wie, jak strasznie chciałbym mieć słońce i drzewa. Dzielimy świat między siebie, od kiedy skończyliśmy pięć lat. Idę na całość: po raz pierwszy władza nad światem jest w moim zasięgu. (...)
- Drzewa, gwiazdy, oceany. Dobra.

- I słońce, Jude. - No dobra - mówi, co mnie kompletnie zdumiewa. - Dam ci słońce.”
                Bliźniacy kiedyś byli jednym – byli JudeiNoah. Nie musieli na siebie patrzeć, żeby wiedzieć, co czuje drugie. Byli ze sobą związani silniej niż najmocniejsze magnesy. Jednak nawet tak silną więź może zniszczyć rywalizacja; chęć bycia lepszym od drugiego. Bycie kimś, kim w rzeczywistości nie chce się być, zmienianie się dla innych, chociaż sobie samemu się taki nie podobasz. Czy to możliwe, by dwa odwrotne charaktery zamieniły się ze sobą miejscami?
                „Oddam ci słońce” to zapierająca dech w piersiach historia o prawdziwej, szczerej i pierwszej miłości, poświęceniu i przyjaźni. Pokazuje jak jedna sprzeczna wymiana zdań może w sekundę zniszczyć wszystko, co było budowane od wielu lat. Zaskakuje, smuci i cieszy czytelnika, pochłania go i wypluwa w strzępach. Przeczytałam wiele romantyków, ale jeszcze w żadnym z nich nie widziałam tak pięknego wątku miłosnego jak tutaj. Poza tym, bohaterowie są tak niezwykle barwni i ciekawi, że trudno ich nie polubić. Historia jest zaskakująca i niesamowicie wciągająca. Z rozdziału na rozdział poznaje się co raz więcej sekretów i odpowiedzi. W książce jest odpowiednia dawka humoru i dramatu, wywołuje u czytelnika dużo emocji, a po przeczytaniu skłania do rozmyślań. Ja się po prostu z a k o c h a ł a m w tej książce!

„Kiedy spotykasz pokrewną duszę, to tak jakbyś wszedł do domu, w którym już kiedyś byłeś - rozpoznajesz meble, obrazy na ścianach, książki na półkach, zawartość szuflad: znalazłbyś tam drogę nawet po ciemku.”

Moja ocena:
10/10

4 komentarze:

  1. Książka od dłuższego czasu znajduje się na mojej półce, ale jakoś nie mogę się przemóc, by się za nią zabrać. Zwłaszcza że obiecałam koleżance, że najpierw przeczytam "Niebo jest wszędzie" tej autorki. Naczytałam się tyle pozytywnych opinii o "Oddam ci słońce", ze mam względem niej wysokie wymagania.

    Books by Geek Girl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że spełni Twoje wymagania :) Ja zaś muszę przeczytać "Niebo jest wszędzie", żeby sprawdzić, czy ta książka jest równie dobra :D

      Usuń
  2. Mam ją w planach już od jakiegoś czasu, po twojej i kilku innych pozytywnych recenzjach o tej książce jestem coraz bardziej pewna, że trzeba będzie ją kupić :)

    countrywithbooks.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Już od długiego czasu planuję przeczytać tę książkę, bo wydaje się być naprawdę świetna ;)

    OdpowiedzUsuń

Napisz coś od siebie. Wyraź swoją opinię. Zostaw po sobie ślad. Nie jesteś kolejną osobą, która weszła na tego bloga; jesteś Czytelnikiem. Osobą, dla której mogę pisać, która napawa mnie motywacją, a dzięki której blog wciąż się poszerza i rozwija. Dziękuję, że tu jesteś :)

Szablon dla Bloggera stworzony przez Devon.